مقالات

شیلنگ سیلیکونی

شیلنگ سیلیکونی چیست؟

شیلنگ سیلیکونی یک الاستومر سخت با استحکام، انعطاف پذیری و مقاومت بالا است. که می تواند بدون پارگی کشیده شود و بسیار متنوع است. به دلیل انعطاف پذیری قابل توجهی که دارد با خم شدن و پیچش مکرر نمی تواند آن را ضعیف کرد. از آنجایی که بسیار بهداشتی و غیر سمی است، میتوان آن را به عنوان یک ماده با درجه پزشکی تولید کرد و آن را به یک انتخاب محبوب برای مراقبت های بهداشتی و کاربردهای پزشکی تبدیل می کند.سیلیکون دارای خواصی است که به آن اجازه می دهد در طیف وسیعی از دماها به خوبی کار کند و به راحتی با تغییرات ناگهانی آب و هوا و دما سازگار شود و نقش عمده ای در انواع صنایع و کاربردهای مربوط به انتقال مایعات و گازها دارند.

سیلیکون خواص بسیار خوبی از جمله مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و گرما را نشان می دهد و برای صنایع برق و هوافضا ایده آل است. تمیز کردن و استریل کردن مواد آسان بوده و در محیط هایی که بهداشت را در اولویت قرار می دهند مانند صنایع پزشکی و دارویی و تولید مواد غذایی ایده آل است.

شیلنگ های سیلیکونی با دمای بالا برخلاف شیلنگ های پلاستیکی یا لاستیکی  در برابر تغییرات شدید دما مقاومت می کنند. شیلنگ سیلیکونی درجه مواد غذایی نیز یک ماده بسیار قابل اعتماد و مطابق با FDA است که پایداری و مقاومت در برابر دما و خواص نچسب را از خود نشان می دهد. این به نوبه خود برای تولید غذا و نوشیدنی ایده آل می کند. شیلنگ های سیلیکونی درجه پزشکی نوع دیگری است که چندین الزام را برای تمیزی و عدم سمیت که برای صنعت پزشکی ضروری است برآورده می کند.

تولید شیلنگ سیلیکونی

از طریق یک روش پرکاربرد به نام فرآیند اکستروژن لاستیکی تولید می شود .

فرآیند اکستروژن ترجیح داده می شود زیرا مقرون به صرفه است و می تواند دسته های بزرگی از محصولات را در مدت زمان بسیار کوتاه تولید کند. این فرآیند شکل دهی به طور کلی توسط سازندگان لاستیک انجام می شود. این فرآیند زمانی آغاز می شود که یک ترکیب فرموله شده با سیلیکون گرم شده و پخته شده از قبل به یک صفحه یا نوار تبدیل شود.مرحله بعدی این است که سیلیکون تشکیل شده را به یک اکسترودر پیچی وارد کنید. اکسترودر پیچ ترکیب را از طریق قالب فولادی سخت شده وارد می کند. سر اکسترودر قالب را در جای خود نگه می دارد و قالب به محض عبور سیلیکون به شیلنگ سیلیکونی شکل می دهد.

سپس پروفیل سیلیکونی از قالب خارج می شود و با کشیدن مداوم از طریق یک کوره گرم شده و پخته می شود .اجاق های مختلفی برای گردش هوای گرم به صورت عمودی و افقی استفاده می شود: درمان حمام نمک، ولکانیزاسیون با بخار، و درمان مادون قرمز.

برخی از سازندگان ترجیح می دهند سیلیکون را پس از اکسترود شدن در یک فرورفتگی طولانی پر از آب نمک انجام دهند. با این حال، این تکنیک چالش اصلی انتخاب مواد اولیه مناسب است که قادر به انجام بهترین عملکرد در دمای خاص و فرآیندهای کنترل مکانیکی خود بوده و محصولات نهایی را قادر می‌سازد تا مشخصات را برآورده کنند.

تفاوت بین فرآیندهای اکستروژن و قالب گیری تزریقی شیلنگ های سیلیکونی

تفاوت بین این دو فرآیند از شکل محصول، زمینه کاربرد و جهت تولید شروع می شود. فرآیند اکستروژن شکل‌های گرد منظم را در هر تعداد طول تولید می‌کند، در حالی که فرآیند قالب‌گیری قادر به تولید اشکال نامنظم در طول‌های محدود است.با فرآیند اکستروژن، پس از عبور از طول بیش از 50 فوت، ولکانیزاسیون تونل مورد استفاده برای خشک کردن باید دوباره سولفوره شود. از نظر تئوری،در فرآیند اکستروژن بدون توقف در ورودی، بی نهایت طولانی است. فرآیند دیگر مورد استفاده فرآیند تزریق جامد-مایع است که از تولید چسب مایع استفاده می کند.

این روش تولید کمی شبیه به تزریق پلاستیک است. با تزریق چسب مایع به داخل قالب پس از سولفوراسیون در دمای بالا آغاز می شود.سپس چسب مایع از قالب خارج می شود. این فرآیند تزریق مایع جامد ساختار محصول غنی را نشان می دهد. از آنجایی که محصولات با چسب مایع تولید می شوند، سختی آنها بسیار کمتر از سختی محصولات ایجاد شده توسط اکستروژن شیلنگ سیلیکونی است.روش تزریق مایع جامد در مقایسه با روش اکسترود شده بسیار نرم و صاف است.

شیلنگ سیلیکونی تزریق جامد و مایع بیشتر در صنعت برق استفاده می شود.سیلیکون دارای خواص مقاومتی و عایق خوبی است، به همین دلیل در صنعت برق ترجیح داده می شود. تزریق مایع جامد اشکال ثابت و نامنظم را ایجاد می کند، در حالی که فرآیند اکستروژن شیلنگ های گرد طولانی را تولید می کند. هر دو روش می توانند ویژگی های ولتاژ فوق العاده بالا را تحمل کنند و در خطوط و پایانه های انتقال برق استفاده می شوند.فرآیند اکستروژن شیلنگ سیلیکونی بیشتر در زمینه پزشکی برای همکاری با فرآیند تزریق مایع جامد استفاده می شود.

فرآیند اکستروژن بیشتر وظیفه تولید شیلنگ های زهکشی را بر عهده دارد. اما فرآیند تزریق مایع عمدتاً برای تولید شیلنگ های نامنظم عمل می کند.در فرآیند اکستروژن شیلنگ ‌های معمولی تولید می‌شود، اما مواد اولیه فرآیند مایع و هزینه تمام جنبه‌های تجهیزات بیشتر از هزینه فرآیند اکستروژن خواهد بود. بنابراین، هنگام تولید خطوط شیلنگ معمولی، می توان از فرآیند اکستروژن کم هزینه استفاده کرد.

انواع شیلنگ های سیلیکونی

  • شیلنگ پخت سیلیکون پراکسید:

شیلنگ سیلیکون پراکسید در قالب شفاف در قطرهای مختلف موجود است. این نوع شیلنگ سیلیکونی بیشتر برای کاربردهایی مناسب است که به خلوص بالا، استریلیزاسیون مکرر و دوز بحرانی نیاز ندارند. شیلنگ سیلیکون پراکسید بیشتر برای کاربردهای مختلف پمپ و انتقال استفاده می شود.این کاربردها شامل کاربردهای خودرویی و صنعتی است. این محصول می تواند تا دمای 392 درجه فارنهایت (200 درجه سانتی گراد) را تحمل کند. علاوه بر این، شیلنگ سیلیکونی با پراکسید کارآمدتر از بسیاری از ترکیبات دیگر مقرون به صرفه است. این باعث می شود که آن را برای کاربردهای عمومی شیلنگ مناسب تر کند.

  • شیلنگ سیلیکونی پخته شده با پلاتین:

شیلنگ های سیلیکونی پخت شده با پلاتین دارای مزایای زیادی نسبت به شیلنگ های سیلیکونی پخت شده با پراکسید هستند. این مزایا باعث محبوبیت آن در صنایع غذایی و نوشیدنی شده است. این نوع شیلنگ سیلیکونی استحکام پارگی بالایی را نشان می دهد. این می تواند در طیف وسیعی از دماها از -40 درجه فارنهایت (40- درجه سانتیگراد) تا 392 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) کار کند.

این امکان استفاده از این محصول را در بسیاری از برنامه ها و محیط های مختلف بدون خراب شدن می دهد.شیلنگ سیلیکونی پخت شده با پلاتین حاوی هیچ محصول جانبی پراکسید نیست، زرد نمی شود و شفاف، سیاه یا سفید است. این نوع شیلنگ سیلیکونی برای استفاده در پمپ های پریستالتیک مناسب است. همچنین دارای طول عمر بالایی است که آن را برای این کاربرد در مقایسه با سایر محصولات مناسب می کند. شیلنگ سیلیکونی پخت شده با پلاتین را می توان در کاربردهای آب سرد یا گرم استفاده کرد. در صنایع غیر تهاجمی پزشکی و دارویی غالب است.

  • شیلنگ سیلیکونی لبنیات:

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع شیلنگ به طور خاص برای استفاده در صنایع لبنی طراحی و ساخته شده است. این به دلیل خواص مکانیکی بالای سایش و پارگی محصول است. علاوه بر این، اکثر شیلنگ های لبنی سیلیکونی با پلاتین پخته شده اند و مزایای زیادی برای این شیلنگ نسبت به سایر  به همراه دارد.به عنوان مثال، شیلنگ های لبنی سیلیکونی زرد نمی شوند و حاوی هیچ محصول جانبی پراکسید نیستند. پس از استفاده طولانی مدت سفت و خورده نمی شود. همچنین دارای یک سطح داخلی فوق العاده صاف برای بهبود سرعت جریان و سطوح بهداشتی است.

  • شیلنگ سوخت سیلیکونی:

معمولاً در صنعت خودرو مدل با رادیو کنترل استفاده می شود. این نوع شیلنگ ‌ها مقاومت بالایی در برابر سوخت‌های متانول و نیترو از خود نشان می‌دهند و سوخت را تمیزتر نگه می‌دارند و خرابی شیلنگ را کاهش می‌دهند. این شیلنگ در بسیاری از رنگ‌های زیبا و دلپذیر برای مطابقت با هر رنگ خودرو یافت می‌شود. لازم به ذکر است که شیلنگ سوخت سیلیکونی برای استفاده در خودروهای مدل با رادیو کنترل طراحی شده است و برای استفاده با بنزین ایده آل نیست.

  • شیلنگ سیلیکونی با دمای بالا:

شیلنگ سیلیکونی با دمای بالا در برابر تغییرات شدید دما مقاوم است. نام این شیلنگ معمولاً با عددی مانند 550 دنبال می‌شود. این عدد نشان‌دهنده حداکثر مطلق نقطه تحمل حرارت شیلنگ است. انتخاب شیلنگ سیلیکونی مناسب با دمای بالا در صورتی که دما به درستی پیش بینی شود، ساده خواهد بود.با این حال محصولات کانالی با دمای بالا به یک نقطه تمایز نیاز دارند. یک شیلنگ ممکن است بتواند دمای بسیار بالا را تحمل کند، اما این بدان معنا نیست که نمی سوزد یا آتش نمی گیرد.

تفاوت بین مقاومت حرارتی محصول و نقطه سوختگی در این است که اصطلاح “نقطه سوختگی” ظرفیت یک ماده را برای اشتعال در هنگام تماس با آتش توصیف می کند.شیلنگ سیلیکونی با دمای بالا اغلب شکل مستقیم خود را حفظ می کند مگر اینکه به صورت دستی خم شود.یک شیلنگ سیلیکونی با دمای بالا می تواند در برابر مواد شیمیایی و دما مقاومت کند. یک شیلنگ سیلیکونی با دمای بالا اغلب می تواند در برابر تماس با روغن ها، حلال ها و گازهای خاص مقاومت کند.

  • شیلنگ سیلیکونی درجه مواد غذایی:

برای استفاده در برنامه های غذایی و نوشیدنی، سیلیکون درجه مواد غذایی یک ماده قوی و با ماندگاری طولانی است که جایگزینی سالم تر و بی اثرتر برای پلاستیک ها ارائه می دهد. عدم وجود نرم کننده ها در سیلیکون باعث می شود احتمال نشت BPA و سایر مواد شیمیایی خطرناک به غذا و نوشیدنی کمتر شود. همچنین از انتقال طعم و عطر به غذا یا نوشیدنی جلوگیری می کند. سیلیکون یک ماده عالی برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی برای مبارزه با پلاستیک های یکبار مصرف است زیرا قوی، غیر متخلخل و مقاوم در برابر دما است.

از مزایای آن می توان به پایداری، مقاومت در برابر دما و خاصیت نچسب بودن اشاره کرد. این امر آن را برای استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی بسیار مناسب می کند. شیلنگ های سیلیکونی درجه مواد غذایی با مواد و مایعات غذا واکنش نشان نمی دهند و می توانند در اتوکلاوهای استاندارد استریل شوند. دارای کیفیت های سطحی است که در برابر تجمع مواد حمل شده در داخل مقاومت می کند.

مزایا:
  1. پیشگیری از آسیب:درجه حرارت های شدید را می توان با سیلیکون مواد غذایی بدون آسیب یا خراب شدن تحمل کرد.
  2. دوام:سیلیکون درجه مواد غذایی خشک نمی شود، خرد نمی شود، پوسیده نمی شود، پوست می کند، سفت نمی شود، ترک نمی خورد یا شکننده نمی شود.
  3. مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و پایین:سیلیکون ساخته شده برای مواد غذایی ممکن است دمای کمتر از -103 درجه فارنهایت (75- درجه سانتیگراد) و تا 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتیگراد) را تحمل کند.
  4. گواهینامه NSF-51:گواهینامه NSF-51 تضمین می کند که اقلام پلاستیکی برای استفاده با غذا ایمن هستند و استانداردهایی را برای آزمایش مستقل تعریف می کند.
  5. نه سمی و نه بو:این ماده هیچ بویی ندارد و حاوی هیچ گونه فتالات، سرب، لاتکس یا BPA نیست.
  6. مسئول محیط زیست:سیلیکون مورد استفاده برای مواد غذایی به عنوان زباله های غیر خطرناک در نظر گرفته می شود.
  • شیلنگ سیلیکونی درجه پزشکی

شیلنگ های مخصوص پزشکی طراحی شده با استانداردهای سختگیرانه برای تمیزی و عدم سمیت برای دستگاه های پزشکی مطابقت دارد. کنوانسیون دارویی ایالات متحده (USP) دنباله ای از شش آزمایش را ایجاد کرده است که استانداردهای خاصی را برای صدور گواهینامه دستگاه های پزشکی رعایت می کند. اولین الزامی که شیلنگ سیلیکونی باید به آن پایبند باشد سازگاری زیستی است، که برای ابزارها، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی که در تماس با بافت انسانی هستند، ضروری است. علاوه بر این، USP کلاس VI مشخص می کند که شیلنگ سیلیکونی در برابر چسبندگی مقاومت می کند و از رشد باکتری جلوگیری می کند.به دلیل انعطاف پذیری و تطبیق پذیری، شیلنگ سیلیکونی راه حل ارجح برای درمان های دارویی، بیوتکنولوژی و پزشکی است. این یک راه حل ایمن و مقرون به صرفه با خلوص و استانداردهای بهداشتی مورد نیاز برای استفاده پزشکی است.

مزایای شیلنگ های سیلیکونی درجه پزشکی عبارتند از:
  1. استریل کردن :سیلیکون را می توان با استفاده از هر روش استریلیزاسیون موجود استریل کرد. استحکام و دوام شیلنگ های سیلیکونی درجه پزشکی این امکان را فراهم می کند که چندین بار استریل شوند و نیاز به تعویض شیلنگ را از بین ببرند.
  2. زیست سازگاری :زیست سازگاری برای تمام محصولاتی که با بافت انسانی در تماس هستند ضروری است. شیلنگ های سیلیکونی درجه پزشکی غیر حساسیت زا هستند و جایگزین ایده آلی برای مواد دیگر هستند.
  3. شفافیت :سیلیکون درجه پزشکی شفاف است و این امکان را برای متخصصان فراهم می کند که زهکشی و IV ها را مشاهده و کنترل کنند.
  4. دما :مقاومت حرارتی شیلنگ های سیلیکونی درجه پزشکی آن را قادر می سازد تا در برابر تمام روش های ضد عفونی مانند اتوکلاو یا حرارت بخار مقاومت کند.
  5. بی اثری :شیلنگ سیلیکونی درجه پزشکی با مواد دیگر تداخل ندارد و استفاده از آن را بدون تغییر مواد شیمیایی یا داروهای مورد استفاده برای درمان ممکن می سازد.

این نوع شیلنگ سیلیکونی الزامات زیادی را برای تمیزی و عدم سمیت لازم برای استفاده در زمینه پزشکی برآورده می کند. استریل و غیر واکنشی است. شیلنگ سیلیکونی درجه پزشکی همچنین دارای ترکیبات ترکیبی است که آن را کاملا غیر سمی، بی بو و بی مزه می کند. هیچ تمایلی به حمایت از رشد باکتری ها ندارد. برای خالص ساختن این نوع شیلنگ سیلیکونی، با فرآیندهایی مانند پخت پلاتین قبل از ساخت، تقویت می شود. شیلنگ های سیلیکونی درجه پزشکی با داروهای حساس و بافت های بدن واکنش نشان نمی دهند.

  • شیلنگ سیلیکونی رنگی

این مجموعه از شیلنگ های رنگی دارای دیواره های ضخیم است و از لاستیک سیلیکونی همه منظوره ساخته شده است که برای استفاده در سطوح خلاء بالا مناسب است. شیلنگ های سیلیکونی رنگی در رنگ های بسیار متنوعی موجود است. از جمله کاربردهای دیگر، استفاده از آن در صنعت برق برای سیم کشی کابل های برق است.

  • شیلنگ سیلیکونی همه منظوره

این نوع شیلنگ سیلیکونی برای استفاده در کاربردهایی که نیازی به شلنگ های فشار بالا یا خلوص ترکیب در سطح بالایی ندارند مناسب است. علاوه بر این، به دلیل خواص حرارتی و انعطاف پذیری عالی، می توان از آن در اکثر لوازم خانگی و برنامه های سرگرمی یا کارگاهی استفاده کرد

کاربردهای شیلنگ سیلیکونی

شیلنگ سیلیکونی در زمینه پزشکی

شیلنگ سیلیکونی دارای خواصی است که آن را در زمینه پزشکی مفید می کند. قبلاً دیده شده است که شیلنگ های سیلیکونی بسیار سخت، تمیز کردن آسان و استریل کردن آسان است. به دلیل این ویژگی ها، توسط پزشکان ارزشمند است. با این حال، یکی از مهمترین خواصی که شیلنگ های سیلیکونی از نظر پزشکی نشان می دهند، زیست سازگاری آن است. این بدان معنی است که برای بافت های زنده نه مضر است و نه سمی و بعید است که واکنش آلرژیک ایجاد کند. این امر آن را به ماده ای محبوب برای ایمپلنت های پزشکی، درن ها، کاتترها، شیلنگ های تغذیه و سایر محصولات پزشکی که دارای زیست سازگاری به عنوان یک نیاز کلیدی هستند تبدیل می کند.

این ویژگی های مهم آب بندی، واشر و انتقال سیال ایمن را فراهم می کند که در صورت استفاده از اکثر مواد دیگر امکان پذیر نیست. بخش پزشکی از شیلنگ های سیلیکونی استفاده می کند که معمولاً درجه بالاتری دارند. ساخت آن با استفاده از فرآیند اکستروژن و ولکانیزاسیون مداوم انجام می شود. تولید شیلنگ های بسیار ریز که اغلب برای مویرگ ها استفاده می شود امکان پذیر است. همچنین می توان شیلنگ های عریض تری را تولید کرد که می توانند برای انتقال سیالات حیاتی استفاده شوند.

ابزار تحلیلی

شیلنگ سیلیکونی به دلیل نیاز به تجهیزات انعطاف پذیر و استریل برای استفاده در ابزار دقیق تحلیلی بسیار مورد توجه است.

تجهیزات الکترونیکی و خودرو

شیلنگ سیلیکونی برای عایق الکتریکی بسیار عالی است و برای استفاده در الکترونیک در چندین صنعت مناسب است. بیشتر برای عایق کاری قطعات الکتریکی در محفظه های خودرو استفاده می شود.

تصفیه و تصفیه آب

از آنجایی که شیلنگ سیلیکونی غیر سمی است و دارای سطح داخلی و خارجی صاف است، بیشتر در سیستم های تصفیه و تصفیه آب استفاده می شود.

فرآوری مواد غذایی و لبنیات

شیلنگ سیلیکونی درجه مواد غذایی برای تجهیزات پردازش لبنیات، توزیع نوشیدنی و سایر کاربردهای صنایع غذایی که به مواد استریل و انعطاف پذیر با تحمل شیمیایی و حرارتی بالا نیاز دارند، بهینه است.

هوافضا

در صنعت هوافضا، شیلنگ های سیلیکونی به طور گسترده در تجهیزاتی مانند کنترل آب و هوا و سیستم های انتقال استفاده می شود. از آنجایی که شیلنگ های سیلیکونی دارای استحکام کششی، انعطاف پذیری و مقاومت دمایی بالایی هستند، از شیلنگ های سیلیکونی برای آب بندی وکیوم در وسایل نقلیه و هواپیماها نیز استفاده می شود.

سایر کاربردهای شیلنگ سیلیکونی در زیر ذکر شده است:

  • سیستم های خنک کننده در خودروها
  • شیلنگ رنگی سفارشی
  • جریان / مجرای هوا
  • دستگاه های هوای آکواریوم
  • کاربردهای صنعتی همه منظوره
  • شیلنگ سیفون برای آبجوسازی های کوچک و آبجوسازی های خانگی

مزایای شیلنگ های سیلیکونی

  • انعطاف پذیری برتر:

شیلنگ سیلیکونی در طیف وسیعی از دماها بسیار انعطاف پذیر است. در مقایسه با برخی از شیلنگ های لاستیکی با دمای بالا، شیلنگ های سیلیکونی هنگام قرار گرفتن در معرض دماهای بالا نرم نمی شوند یا در دماهای پایین سخت نمی شوند. این امر آن را برای استفاده در محیط های شدید ایده آل می کند.

  • محدوده دما:

شیلنگ های سیلیکونی دارای محدوده دمایی وسیعی هستند که به آن اجازه می دهد در برابر دمای -130 درجه فارنهایت تا 600 درجه فارنهایت (90- تا 315.5 درجه سانتیگراد) مقاومت کند. شیلنگ سیلیکونی همچنین در برابر اشعه UV و ازن مقاوم است. بنابراین، کمتر احتمال دارد که از قرار گرفتن در معرض کاهش یابد. این ویژگی باعث می شود شیلنگ سیلیکونی برای استفاده در فضای باز یا کاربردهای هوافضا ایده آل باشد.

  • قدرت بالاتر:

استحکام کششی بالایی را نشان می دهد. به دلیل این کیفیت، سایش، پارگی و شکستگی آن کاهش می یابد. این امر آن را برای صنایع پر تردد مانند شیلنگ کشی و خدمات غذایی مناسب می کند. شیلنگ سیلیکونی به دلیل انعطاف پذیری و چقرمگی عمر طولانی دارد. به راحتی ترک نمی خورد و نمی شکند زیرا از کشیدگی خوبی در هنگام شکست و استحکام کششی برخوردار است. این به آن اجازه می دهد تا در برابر استرس های روزانه یک کارخانه آبجوسازی، مزرعه لبنیات، تصفیه خانه آب، سالن شیردوشی یا آکواریوم مقاومت کند.

  • در دسترس بودن رنگ:

دارای گزینه های رنگی زیادی هستند و می توانند با رنگ مطابقت داشته باشند.

  • سطح صاف تر:

شیلنگ های درجه مواد غذایی و پزشکی سطح داخلی و خارجی صافی دارند و برای کاربردهایی که سطح صاف و استریل مورد نیاز است مناسب است. این سطح به جلوگیری از آلودگی مانند آنچه در صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و ابزار تحلیلی وجود دارد، کمک می کند.

  • ماندگاری:

خواص بسیار خوبی از جمله دوام فوق العاده، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سیکل های فشرده سازی مکرر را نشان می دهد.

  • محدوده در سختی:

در برابر نفوذ سطح یا سختی از 20 Shore A تا 90 Shore A مقاوم است.

  • انعطاف پذیری بهتر:

انعطاف پذیر است که به آن اجازه می دهد در کاربردهای محدود یا فشار بالا که مواد لاستیکی سفت تر می شکند یا پاره می شوند استفاده شود. علاوه بر این،امکان نظارت و کنترل آسان تر جریان سیال را فراهم می کند.

  • مقاومت در برابر اتوکلاو، UV و قارچ:

می تواند در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) مقاومت کند و مانع رشد پاتوژن شود. این به نوبه خود آن را برای استفاده در صنایع غذایی، دارویی و پزشکی ایده آل می کند. علاوه بر این، بهداشتی و استریل است. رشد باکتری ها یا هر گونه تجمع جامد را تقویت نمی کند.همچنین مقاومت خوبی در برابر ازن و آب و هوا دارد. در نهایت، محافظت در برابر آب نمک، پاک کننده، ترکیبات مصنوعی و مواد شیمیایی مختلف را ارائه می دهد.

  • سهولت در ساخت:

می توان در اندازه ها و طول های مختلف ساخت.

  • بی مزه، بی بو و بی اثر:

شیلنگ سیلیکونی با چیزی که حمل می کند تعامل و واکنش ندارد. این باعث می شود که آن را برای برنامه های غذایی، آب، هوا و نوشیدنی مناسب کند زیرا ماهیت و کیفیت محصولات مورد استفاده را خدشه دار نمی کند.با وجود تمام این مزایا، برای انتقال سوخت یا روغن غلیظ توصیه نمی شود زیرا این مواد قادر به شکستن ساختار شیلنگ هستند.

  •  تمیز کردن، استریل کردن:

اگر در تولید مواد غذایی مانند دستگاه های خانگی یا دستگاه پخش نوشابه استفاده شود، تمیز کردن منظم خط بسیار مهم است.زیرا به راحتی تمیز می شود و برای مصارف خانگی ایده آل است. زیرا می توان آن را جوشاند تا تمام مخازن داخل شیلنگ ها را تمیز کرد. این روش تمیز کردن باید به طور منظم انجام شود تا از تجمع، انسداد یا بوی نامطبوع جلوگیری شود.

هنگامی که درکاربردهای دیگری مانند صنعت خودرو استفاده می شود، تمیز کردن داخلی شیلنگ ممکن است به طور منظم مورد نیاز یا ضروری نباشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن استفاده از آب گرم و صابون برای پاک کردن یا فشار دادن  است.از آنجایی که سیلیکون در برابر حرارت بسیار مقاوم است، مهم نیست که آب چقدر گرم باشد. با این حال، اگر محصولات تمیز کننده خاصی استفاده شود، واکنش منفی نشان می دهد و باعث آسیب و تغییر رنگ می شود. بنابراین، هنگام تمیز کردن محصولات شوینده مبتنی بر نفت خودداری کنید.

در انواع ابزار و تجهیزات پزشکی استفاده می شود زیرا به راحتی استریل می شود. چندین روش استریلیزاسیون که به طور معمول در آزمایشگاه پزشکی قابل انجام است در دسترس است. اولین و پرکاربردترین روش استریلیزاسیون  پرتودهی گاما نام دارد. با این حال، این روش ممکن است خواص سیلیکون را تغییر دهد و منجر به گرایش بیشتر مواد سیلیکونی به پیچ خوردگی شود. جایگزین دیگری برای تابش گاما تابش پرتو الکترونی نام دارد که اثرات فیزیکی مشابهی دارد.سومین روش استریل کردن  اتیلن اکسید نام دارد. این یک روش استریلیزاسیون موثر است زیرا شیلنگ اکسید اتیلن را جذب می کند، اما اتیلن باید قبل از استفاده از دستگاه حذف شود.

نتیجه

شیلنگ سیلیکونی یک الاستومری سخت است که خواص خوب زیادی از جمله مقاومت بالا در محدوده دما، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر سایش و پارگی خوب و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و ازن را نشان می دهد.

این مزایا شیلنگ های سیلیکونی را به انتخابی محبوب در کاربردهای مختلف مانند صنایع پزشکی و غذایی تبدیل می کند. انعطاف پذیری و استحکام بالا آن را به انتخاب بهتری نسبت به سایر مواد لاستیکی،که می توان در جای خود استفاده کرد،یکی از مزایای دیگری که شیلنگ های سیلیکونی را به یک انتخاب محبوب در زمینه پزشکی تبدیل می کند، تمیز کردن آسان آن است. این کار را می توان به راحتی با جوشاندن آن انجام داد تا کثیفی که در مواد جمع شده پاک شود. انعطاف پذیری و استحکام کششی بالای شیلنگ سیلیکونی آن را برای کاربردهای مختلف در صنایع پزشکی، خودرو، لبنیات، غذا، نوشیدنی و داروسازی مناسب می کند. به دلیل درجات مختلفی که در آنها موجود است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “شیلنگ سیلیکونی

  1. سلام، این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *